
Vzdelávacia skupina Bystruška
Komunitné vzdelávanie detí 1.-4. ročníka ZŠ s prvkami permakultúrnej pedagogiky v prírodnom prostredí pri Košickom hrade
Čoraz viac rodičov dnes hľadá a nastavuje čo najlepšie podmienky pre svoje ratolesti a s tým je spojená aj naša ponuka radostnej komunitnej domoškoly. Skúsime ju predstaviť.
Domáce vzdelávanie má v posledných rokoch na Slovensku prirodzený vzostup. Jeho výhody zďaleka prevyšujú nevýhody, ktoré sa po zohľadnení toho podstatného, čo deti potrebujú vlastne aj ťažko hľadajú. Pri komunitnom vzdelávaní totiž odpadá i strašiak ,,slabej socializácie", ktorá vlastne nieje ani pri domácom vzdelávaní, pokiaľ deti chodia na krúžkovú činnosť, tréningy, stretávajú sa s inými domoškolákmi, či chodia na kultúrne akcie, do múzeí, divadiel a pod.
Vďaka dopytu rodičov, ako aj presvedčeniu učiteľa vznikla aj naša platforma komunitného vzdelávania. Oproti tradičnému spôsobu vzdelávania chceme priniesť pre deti a ich rodičov alternatívu smerom k ľudskosti, individuálnemu prístupu, aktuálnemu vzdelaniu a hlavne celkovému duševnému a fyzickému zdraviu dieťaťa.
Komunitné vzdelávanie vychádza z utvorenia skupiny domoškolákov (detí s individuálnym vzdelávacím plánom v domácom vzdelávaní), ktorá sa pravidelne stretáva na jednom mieste. Tieto deti sú riadne zapísané v tzv. kmeňových školách, ktoré im zabezpečujú podporu, potrebné informácie, učebnice, ako aj polročné a koncoročné preskúšavanie. Väčšinou sú to klasické základné školy s agendou domáceho vzdelávania. Tu treba spomenúť, že takýto pedagogický prístup je v zahraničí dlhodobo etablovaný a rešpektovaný ako súčasť vzdelávania, rovnako už aj na Slovensku úspešne pôsobia viaceré vzdelávacie skupiny. Komunitné vzdelávanie je vhodné pre celé spektrum detí, nielen pre špecifické, originálne deti.
K tomuto typu vzdelávania má veľmi blízko i koncept lesných škôlok a škôl, na ktorý naväzujeme aj my. Prostredie, kde je domoškola umiestnená, poskytuje tvorivý priestor na zážitkové vyučovanie aj v záhrade a okolitej prírode. Prvky permakultúrnej pedagogiky umožňujú dieťaťu osvojiť si vedomosti prirodzenejším spôsobom, ktorý motivuje k ďalšiemu spoznávaniu a zároveň si vytvoriť vzťah s prírodou.


Obsah vyučovania
Na Slovensku si obsah vyučovania nemôžeme významne upravovať a vyberať, sme povinní riadiť sa školským zákonom. Obsah učiva, ktorý sa učia žiaci na štátnych školách, dodržiavame v rámci všetkých oblastí vedomostí podľa štátneho vzdelávacieho plánu (Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Príroda a spoločnosť, Človek a hodnoty, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb).
Čo ale zmeniť môžeme, je štýl učenia, ktorý reflektuje osobitosti každého dieťaťa. Bezpečie a dôvera v rámci malého kolektívu a zážitková forma vyučovania umožňujú dieťaťu osvojiť si tieto vedomosti prirodzenejším a radostnejším spôsobom. Veríme, že radosť z učenia a motivácia dieťaťa aktívne dosahovať svoje ciele v oblasti vzdelávania je našim najdôležitejším cieľom.
Permakultúrna pedagogika je vhodným doplnením tohto prístupu. Prostredníctvom vyučovania vedieme deti aj k etike, ktorá zahŕňa láskavú starostlivosť o seba, o druhých ľudí aj o planétu. Tento prístup zároveň prináša dôraz na vyváženosť fyzických, emocionálnych, zmyslových a kognitívnych podnetov pri učení. Nesedíme totiž celý deň v lavici, vedomosti získavame v reálnom svete okolo nás. Zároveň ich oproti klasickému vyučovaniu obohatíme o vedomosti získavané spoznávaním prírody (pestovanie plodín, biológia rastlín a zvierat), aj etickým prístupom nielen k prírode, k zvieratám a k druhým ľuďom, ale i poznávaním vlastných potrieb. Náš vnútorný svet preto budeme spoznávať v samostatnom vyučovacom bloku.
Cudzím jazykom je u nás angličtina vyučovaná CLIL metódou.
Aktivity poobede zahŕňajú remeselné a výtvarné krúžky, landart (umenie v prírode, krajine), permakultúrne záhradné aktivity, bushcraft (zálesáctvo) a lesné hry.
Sprievodcovia
Naši sprievodcovia majú skúsenosti z pôsobenia nielen na klasických a súkromných školách, ale i v domácom vzdelávaní, z lesného klubu a vzdelávacej skupiny.
Doobedňajšie aktivity zastrešuje charizmatický muž a poobedňajšie remeselné a umelecké aktivity aj charizmatická žena 😊
Voľné miesta - zápis
Kapacita vzdelávacej skupiny je 10 detí vzhľadom k veľkosti priestoru, ale hlavne kvôli zachovaniu individuálneho prístupu ku každému žiakovi. Aktuálne je predbežne prihlásených 5 detí. Deti je možné prihlásiť počas celého roka až do naplnenia celkovej kapacity. V súčasnosti pre budúcich prvákov doporučujeme kvôli zabezpečeniu zápisu v našej dôvernej kmeňovej škole rezerváciu do konca februára. Deti nemusia byť nutne prváci, berieme deti od prvého po štvrtý ročník. V špeciálnom prípade po dohode i piaty ročník.
Režim
Vzdelávacia skupina sa bude stretávať päť dní do týždňa, otvorené bude od 7:30 do 16:00.
Ráno o 8:30 začneme ranným kruhom, kde sa zharmonizujeme a naladíme sa. Potom nasledujú dva bloky, v ktorých sa budeme popri učení sa čítať, písať a počítať (hlavne u prvákov a druhákov) venovať aj tvorbe individuálnych projektov, prostredníctvom ktorých si žiaci upevnia učivo. Pobyty vonku budú i počas dlhších ,,prestávok" v každom počasí. Riadime sa už známym heslom, že neexistuje zlé počasie, len nesprávne oblečenie.
Poobede bude prebiehať krúžková činnosť do 15:30.
Každý piatok v týždni bude výletový, striedavo budeme navštevovať okolitú prírodu a rôzne zaujímavé miesta v meste Košice (galérie, divadlá, ale aj bežné miesta, kde dospelí pracujú). V tento deň preto poobedné aktivity nebudú.

Miesto
Sme situovaní v záhradkárskej lokalite v okolí Košického hradu s dobrým prístupom pre auto, medzi zastávkami autobusu Suchá dolina a Vyhliadková veža (ku každej je to cca. 400 m, čas 5-8 min. pešo).
Stavba bola rozmerovo navrhnutá pre 10 detí, postavená je z prírodných materiálov ako je drevo, slama a hlina. Plne k dispozícii bude pre svoje účely od augusta 2025.
Na priľahlom pozemku sa aktuálne nachádza 14 starších ovocných stromov v dobrom zdravotnom stave, väčšina je jabloní, nasledujú čerešne, slivka a dula. Záhrada bude dotvorená v súlade s permakultúrnymi princípmi, keďže bude zároveň slúžiť aj na výučbu a inšpiráciu pre potenciálnych záujemcov o tvorbu takýchto záhrad. Prvé výsadby bobuľovín už prebehli, čím skôr by sme chceli vytvoriť priestor pre zeleninovú záhradku, kde si budú môcť deti sami dopestovať obľúbenú zeleninu.
Skoro bezprostredne je prítomný les a približne 15 min. pešo i areál Košického hradu s amfiteátrom, ihriskom a vyhliadkovou vežou. Opačným smerom sú približne 15 min. pešo i lúky pri obci Kavečany, kde robíme sezónny zber liečivých rastlín. Rovnako blízko sa nachádza aj prírodná pamiatka Kavečianska stráň s hromadným výskytom ponikleca veľkého.

Poplatky
Mesačný príspevok za 1 dieťa vo vzdelávacej skupine Bystruška je 350,- €. Platí sa len počas školského roka, tzn. 10 mesiacov.
Poplatok zahŕňa všetky náklady vrátane výučbových materiálov, vstupeniek, cestovných lístkov apod.
Poplatok nezahŕňa obed, ktorý bude zabezpečovaný podľa dohody rodičov.
Záver
Naše komunitné vzdelávanie chce deťom poskytnúť práve také podmienky, aby sme spolu mohli ponúknuť deťom etiku a hodnoty bez dogiem, citlivosť a vnímavosť namiesto precitlivenosti a strachu a ľudskosť namiesto bezohľadnej honby za ziskom, ktorý ničí nielen naše prírodné bohatstvo planéty, ale devastuje i nádej a vieru v múdre spoločenstvo a komunity ľudí. Ponúka alternatívu k štátnemu školstvu, ktoré sa síce v dnešnej dobe postupne mení, no pre svoju zotrvačnosť bude ešte dlho málo zamerané na potreby detí, rodičov a nakoniec i učiteľov. Početnosť detí v triedach škôl bráni možnosti individuálneho prístupu, režim vyučovania neumožňuje voľný pohyb detí, nastavenie mnohých starších učiteľov a učiteliek nejaví známky otvorenosti novým poznatkom v psychológii a neurológii.
V psychosociálnom vývine E. Eriksona je fáza od šiestich do desiatich rokov zameraná na nasledujúce pocity.
+ Som šikovný, dobrý v niečom a baví ma to, rád robím a dokončujem veci, som na to hrdý/hrdá; viem, že som výnimočný/výnimočná
- Cítim sa neschopný/neschopná a zbytočný/zbytočná, nie som zaujímavý/vá alebo výnimočný/ná, trpím pocitom menejcennosti; neviem prísť na to, v čom som dobrý/dobrá, a preto si nedokážem vážiť sám/sama seba
Najdôležitejšie sú pre nás deti spolu s rodičmi a preto sme plní nádeje, že dôvernejšia komunikácia bude ku prospechu všetkých. Pretože šťastie detí je naším šťastím, keďže deti sú našou jedinou nádejou do budúcna v dnešnom svete plnom výziev.